תוכנית עסקית לעסק חדש היא פעולת חובה בעת הקמת עסק. כאנלוגיה עלינו להתייחס אליה כאל רשת ביטחון שנפרשת בעבור לוליינים המבצעים פעלולים על טרפז בקרקס – הרי לא יהיה בעל קרקס שיאפשר ללולייניו לבצע פעלולים בגובה רב מבלי שיתכנן ויארגן בעבורם את כלל התנאים לביצוע מוצלח ומבלי שליתר ביטחון יפרוש תחתם רשת ביטחון שתגן על חייהם. באותה מידה אי אפשר ומסוכן ממש להקים עסק חדש מבלי שהכנתם לו יחד עם מומחים תשתית בטוחה, תוך כדי חשיבת עומק רב-מערכתית על כלל ההיבטים וההשלכות של הקמת העסק, פעולתו והערובות להצלחתו.
שתי הסיבות העיקריות להכנת תוכנית עסקית לעסק חדש:
- הכנתה של תוכנית עסקית לעסק חדש יחד עם מומחי ניהול, יועצים עסקיים, יועצים פיננסיים, יזמים מקצועיים ומי שמיומנים בקריאת מפת השוק יכולה לספק נקודת התחלה מצוינת, לאחר שנלקחו בחשבון כלל האלמנטים העסקיים, תוך התחשבות בניתוחי מצב עדכניים וצפי לתסריטים עתידיים שונים, דבר שיאפשר מינימום סיכויי כישלון והפסד ומקסימום סיכויי הישרדות והצלחה.
- תוכנית עסקית לעסק חדש משמשת לצורך פנייה לגיוס כספים ממקורות מימון חיצוניים לצורך הקמת העסק. כשפונים לגופים מממנים – כמו משקיעים פרטיים, בנקים שונים, קרנות מימון ועוד – נהוג להציג בפניהם לא רק רעיון מוצלח אלא תכנית עסקית מושקעת, יסודית ומקצועית. תוכנית שכזו תפתח לכם כבר צוהר רחב יותר בעת שמקורות המימון הפוטנציאליים ישקלו את האפשרות לחבור אליכם ליוזמתכם.
איך צריכה להיראות תכנית עסקית לעסק חדש?
לתכניות עסקיות יש לרוב מבנה זהה ומקובל המכיל –
תמצית למנהלים – חלק המציג את מעין שורה תחתונה שבה מובאים עיקרי התוכנית העסקית בתימצות.
המוצר ו/או השירות – חלק הכולל הצגת המוצר ו/או השירות שבהם יתרכז העסק כולל הייחודיות, הביקוש והצורך הקיים שזוהה בשוק שאליו הוא מיועד במוצר ו/או בשירות.
ניתוח השוק – חלק בתוכנית שבו יפורט ניתוח מצב השוק, תחול התייחסות להיקפי שוק היעד, לעסקים מתחרים קיימים או כאלו שיקומו בעתיד, וכמובן יופיע תיאור ערכו הפוטנציאלי של השירות ו/או המוצר החדש.
אסטרטגיה – חלק בתוכנית המפרט את החזון של היזם או בעל העסק, יעדיו, צפי בנוגע להחזרי ההשקעה ולרווחית וכן דרך הפעולה של המודל העסקי שעל פיו ינוהל העסק.
תחרות ומתחרים בענף – חלק שבו פירוט על כל המתרחש בענף, דרכי הפעולה והישגי המתחרים, ומופיע פירוט על המוצר/ים ו/או השירותים של המתחרים.
מבנה העסק – חלק המתאר את מבנה העסק, את תכנון כוח האדם שיועסק ויידרש לתפעולו האיכותי, המומחיות הנדרשת מעובדי העסק והתוכניות להכשרתם.
תכנון פיננסי – החלק המהותי אולי ביותר בתוכנית עסקית לעסק חדש הוא זה הדן בתכנון הפיננסי של העסק העתיד לקום. היזם, בסיוע יועציו הפיננסיים, יתאר ויפרט מה הן ההוצאות הנדרשות להקמת העסק, יספק צפי מכירות ריאלי וצפי רווחיות, וכן יכתוב תחזית רווח והפסד לעסק שתכלול כמובן נקודת איזון לרווח – זאת אומרת, השערה מושכלת בנוגע לנקודה שבה העסק יסיים להחזיר את ההשקעה בו ויחל לייצר הכנסות לבעליו ומשקיעיו. חשוב לספק גם צפי לרווחיות העסק העתידית. בחלק הזה נהוג לציין פירוט של המימון אשר נחוץ לשם הקמת העסק וניהולו.
אודות העסק ומנהליו – חלק המתייחס לצוות ההנהלה וליזם/יזמים הלוקחים בו חלק, הרזומה שלהם (באם קיים) וכדומה (נהוג לצרף נספח ובו קורות חיי צוות הניהול).