ראיון עבודה – כללים
-
מלכודת הריחוק
אם אתם נכנסים לראיון עבודה ויושבים על קצה הכסא או על הכסא הרחוק ביותר מהמראיין, או נמנעים מיצירת קשר עין עם המראיין, יתכן מאוד שאתם משדרים חוסר עניין וריחוק. זה נכון שיש לנהוג בכבוד למראיין; להשיב לשאלותיו, לשאול בצורה נעימה שאלות שברצונכם לשאול, אבל בשום פנים ואופן אין להראות לו שאתם סובלים בראיון וכבר רוצים לצאת מהחדר.
מה עושים? אמצו לעצמכם שפת גוף מקרבת, הביטו למראיין בעיניים ואפילו חייכו מדי פעם. הרעיון הכללי הוא שאתם אמורים להיראות מעוניינים במשרה – הרי, מי ירצה להעסיק עובד חסר מוטיבציה? -
קשקשנות ושתקנות
בראיון עבודה ובמרכזי הערכה כדאי להיות מאוזנים – לא לדבר בלי הפסקה וגם לא לשתוק ארוכות, כי לשני הקטבים יש חסרונות. הדברן עלול לעייף את המראיין ולגרום לו אפילו לקטוע אותו באמצע הדיבור – בצורה זו, אפשר לומר ש"מרוב עצים לא רואים את היער" והאינפורמציה החשובה תלך לאיבוד בתוך שטף הדיבור. מצד שני, שתקנות יתר ומענה קצר וענייני מדי על שאלות, יגרום לכם להיראות כאילו אתם במבחן.
איך מתאזנים? אם אתם נוטים לדברנות מוגזמת במהלך ראיון עבודה, כדאי שתלמדו להקשיב יותר ובעיקר לשים לב לשאלה ששאלו אתכם. אנשים שמדברים יותר מדי נוטים לסטות מהנושא ולפעמים אפילו לא יענו על השאלה ששאלו אותם. ואם אתם דווקא בצד השני של הבעיה ואינכם מסוגלים לדבר מספיק בראיון, לפחות נסו לתת ערך מוסף לדברים שאתם כן אומרים. שאלו אתכם שאלה עניינית? ענו עליה והוסיפו מידע רלוונטי נוסף שיכול לעזור למראיין לראות את התמונה הגדולה. עבדתם בתכנות? מלבד שפות התכנות, תוכלו לספר קצת על הפרויקט וגם לתבל את הסיפור במידת ההנאה שלכם מהעבודה. -
מלכודת השחצנות
יש לכם נטייה להפוך לנואמים נלהבים ברגע ששואלים אתכם שאלה? כך שאם הייתם עוזרי הפקה, תספרו למראיין שניהלתם את כל הסטודיו, ואם עבדתם כתקציבאים במשרד פרסום, תספרו שהגיתם את הקמפיין. זה טוב לדעת לקדם את עצמכם, רק במינון הנכון. אם תגזימו בכל סיפור שלכם, תאבדו את האמינות שלכם בפני המראיין. מה גם שהוא יכול לאמת את הדברים עם הממליצים שלכם, אז כדאי לשמור על פרופורציות.
מה עושים? אין שום דבר רע בלפרגן לעצמכם ולתבל את הסיפורים שלכם כדי שישמעו קצת יותר אטרקטיביים. הציגו את עצמכם כטאלנטים, אך תוך כדי היצמדות לעובדות. אתם מוזמנים לבחון אילו תכונות ומעשים אתם רוצים להבליט ואיזה פחות, אך שמרו על קשר עם המציאות. הדגישו ככל האפשר "תוצאות בשטח" ופחות תכונות אופי שאתם מייחסים לעצמכם.